Hankkeen toimintaa ja tuloksia kuvataan julkaisussa
VASKE - Väljästi asuttujen alueiden sosiaali- ja
terveyspalveluiden kehittäminen Pielisen Karjalassa ja Ylä-Savossa
-julkaisu (toim. Katja Isoaho ja Markku Viita)
PKAMK:n julkaisuja C:66Julkaisu tässä
Hankkeen kehittämisprosessi on ollut yhteiskunnallisesti erittäin ajankohtainen. Hankkeessa tapahtuvan kehittämistyön punaisena lankana on ollut julkisten hoito- ja hoivapalvelujen tuottavuuden parantaminen. Hankkeessa on suunnattu tietoteknistä osaamista palveluiden kehittämiseen yhteistyössä yritysten kanssa. Tuotannollisessa toiminnassa laajasti käytetyn optimoinnin menetelmien tuominen sosiaali- ja terveysalan kehittämistyön välineeksi on vielä harvinaista.
Hankkeen tavoitteena on ollut uudenlaisen kehittämiskonseptin luominen
väljästi asuttujen kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen ja
uudistamiseen. Kehittämiskonseptin tarkoituksena on ollut paitsi löytää
keinoja vastata väljästi asuttujen
kuntien vanhuspalvelujen kasvavaan palvelutarpeeseen, myös lisätä hoitajien
jaksamista ja viihtyvyyttä työssään. Optimoinnilla on haettu vaihtoehtoisia
malleja tuottaa samalla resurssilla enemmän
palveluja.
Hankkeessa luotu uudenlainen monialainen
käytännön ja teorian yhdistävä kehittämiskonsepti on sisältänyt
keskustelua niin tieteen ja käytännön, teknologian ja hoitotyön kuin työelämän
ja koulutuksen välillä. Hankekuntien kotihoidon nyky- ja tavoitetilan sekä
tulevaisuuden määrittelyssä on kokeiltu ja testattu optimointimenetelmien ja vuorovaikutuksellisen
työpajatyöskentelyn yhdistämistä seuraavalla tavalla:
1. Optimoinnissa
käytetty data kerättiin 2011-2012 kahdesta Itä-Suomen kunnasta, jotka edustavat
hyvin harvaan asuttujen seutujen haasteita. Käytännössä keruu sisälsi
ensimmäisessä casessa yhden 7-päiväisen viikon sekä hoitosuunnitelmien että
niitä vastaavien toteumien keräämisen. Toisessa casessa suunnittelujaksona
käytettiin kahta viikkoa. Optimointia varten hoitosuunnitelmista poimittiin
potilaiden osoitetiedot, käyntien aikaikkunat ja kestot sekä tieto vaaditusta
hoitajan osaamisesta tai mahdollisesta tuplahoitajavaateesta.
2. Optimointilaskelmat
suoritettiin Procomp Solutions Oy:n R2 ohjelmalla.
3. Työpajatyöskentelyssä
mahdollistettiin vuoropuhelu tietokonepohjaisten suunnittelutulosten, kotihoidon
arjessa toimivien esimiesten ja työntekijöiden ajatusten ja kokemusten sekä
muun asiantuntijatiedon välillä.
Työpajojen välillä
kehittämistyö ja vuoropuhelu jatkui projektiryhmissä, väli- ja
itsearvioinnissa, opetuksessa, opiskelijoiden selvityksissä ja opinnäytetöissä,
eri organisaatioiden tapaamisissa, seminaareissa ja tutustumismatkoissa, opiskelijoiden
asiakkaille ja työntekijöille tekemissä haastatteluissa ja selvityksissä sekä
lopuksi opiskelijoille, työntekijöille, asiakkaille ja ohjausryhmälle tehdyissä
arviointihaastatteluissa ja hankkeen julkaisussa. Samanaikaisesti
pilottiorganisaatioissa on kehitetty omaa toimintaa ja tapaa tehdä työtä. Optimointitiedonkeruuprosessi,
työpajatyöskentely vaihtoehtoisine optimointituloksineen ja kehittämistyö
niiden välillä on edistänyt oivalluksia siitä, mitä jo osataan, mistä voidaan
luopua, mitä säilyttää ja mitä uutta tarvitaan. Kohtaamisissa oli mahdollista
reflektoida kehittämistyön herättämiä tunteita ja ajatuksia, niin innostusta
kuin vastustustakin muutostyöhön. Etenkin erilaisilla organisaatioiden
rajapinnoilla tapahtuva vuoropuhelu loi kaikille osallistujille mahdollisuuksia
uuden oppimiseen.
Tiivistelmä hankkeesta
syntyneistä tuloksista
Kehittämiskonseptiin on sisältynyt tietokonepohjaista automaattista
suunnittelua, optimointia, ja arjen tiedon, asiantuntijatiedon ja
tietokoneanalyysiin perustuvan tiedon yhdistävää vuorovaikutuksellista
työpajatyöskentelyä.
Optimointitulokset
Hankkeen ytimessä on ollut
optimointi, jolla voidaan analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen prosesseja,
työntekijöiden liikkumista ja asiakasrajapintaa. Laskelmat pohjautuvat realistiseen malliin, jossa huomioidaan käytännön
tekijät ja jonka data pohjautuu huolellisesti kerättyyn toteumatietoon ja
todellisiin hoitosuunnitelmiin. Kehitettyjä optimointimalleja on mahdollista soveltaa
myös yleisemmin sosiaali- ja terveydenhuollossa. Saadun tiedon pohjalta
voidaan hahmottaa erilaisia vaihtoehtoisia malleja, joilla voidaan organisoida sosiaali-
ja terveydenhuollon työntekijöiden työtä uudelleen. Malleja ei ehditty kokeilla käytännössä, tämän hankkeen aikana, mutta sekin on mahdollista.
Saadut optimointitulokset
osoittavat, että
- joustavat tiimirajat, hoitosuunnitelmien aikakriittinen tarkastelu, mobiilikirjaaminen sekä suunnittelun oikea jaksottaminen tuovat merkittävää etua, mutta eivät yksin riitä
- hoivapalveluiden tehokkuutta on mahdollista lisätä merkittävästi, jopa yli 60%, huonontamatta palveluiden laatua ja samalla parantaen hoitajien jaksamista työssä.
- tietokonepohjainen automaattinen suunnittelu kykenee saatujen tulosten mukaan rakentamaan huomattavasti tehokkaampia työvuoroja kuin mitä käsin on mahdollista ja nopeuttaa suunnittelua merkittävästi
- Automatisointi nopeuttaa suunnitteluaikaa yli 90 %, joka voi olla 10–20 % työajasta.
- Välitön aika asiakkaalla on mahdollista saada jopa yli 60%:n työajasta, ottaen huomioon kaikki välillinen työ. Lisääntynyt tehokkuus mahdollistaa asiakkaalla vietetyn ajan kasvattamisen ja siten palvelutason parantamisen nykyisestä.
Optimoinnilla voidaan lisätä työhyvinvointia. Optimointiin
pohjautuvan tarkan ja nopeasti itseään korjaavan ajankäytönsuunnittelun on
Ruotsissa todettu vähentävän kiireen tuntua. Aiemmat tutkimukset osoittavat,
että optimoinnin käyttöönotto parantaa hoitajien jaksamista ja viihtyvyyttä
työssään sekä yhtenäistää toimintatapoja. Samaan aikaan oikein resurssoidut ja ajallistetut työt,
sairaspoissaolojen toimiva käsittely ja poikkeamien huomioonottaminen
vähentävät merkittävästi hoitajien kiireen tuntua ja työn rasittavuutta.
Yhteistyö- ja verkostorakenteet:
työelämän oppimisverkosto
Hankkeessa on luotu uudenlainen monialainen käytännön ja teorian
yhdistävä kehittämiskonsepti yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan käytännön,
yliopistollisen tutkimuksen, asiantuntijakonsultoinnin ja ammattikorkeakoulun
vuoropuheluna: työelämän oppimis- tai yhteistyöverkosto kehittämisprosessin
tarpeen mukaan.
Hankkeen tärkeänä antina on ohjausryhmän ja projektiryhmän mukaan olleet
erilaiset yhteistyö- ja verkostorakenteet mm. kotisairaalatoiminnan moniammatillinen kehittämisryhmä, jotka ovat vahvistaneet toimijoiden
yhteistyötä ja luoneet mahdollisuuksia osallisuudelle. Verkostorakenteet voivat
osaltaan turvata hankkeen kehittämistyön jatkumisen. Hankkeessa on luotu
vuoropuhelua tehokkuuden ja inhimillisen näkökulman välille; rakennettu uutta
ymmärrystä ja ajattelutapaa.
Uutta ajattelua ja
uusia kehittämistarpeita
Hankkeeseen osallistuneille eri toimijoille kehittämisprosessi on
ulkopuolisen arvioinnin mukaan tuonut uudenlaista ajattelua ja näkökulmaa
sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Hankkeessa mukana olleet eri
toimijat ovat tunnistaneet laaja-alaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja
terveyspalveluiden kehittämistarpeita, kuten tarpeen suunnitella asiakastyön sisältöä
uudella tavalla ja tietoteknisten välineiden hankintaan liittyvä
valmistautuminen ja niiden sisältämät hyödyt ja haasteet. Optimointiprosessi
nähtiin uudenlaiseksi näkökulmaksi tarkastella työtä sekä tavaksi lisätä
kotihoidon osaamista. Optimoinnin pilotointi on tuonut työntekijöille oppimiskokemuksia,
joita voi hyödyntää myös laajemmin. Uusi ajattelutapa jää elämään
työntekijöiden arkeen ja verkostorakenteisiin.
Uusi tieto ja käytäntö on tuotettu kyseenalaistamalla ja reflektoimalla
nykyisiä työkäytäntöjä. Käytännön ja teorian yhdistävä näkökulma, uudenlainen
ajattelu, on tuotettu auttamaan käytännön työtä. Arvioinnin mukaan tällainen
kehittämisnäkökulma on tuonut uutta ajattelua työn tarkasteluun ja työpäivän
suunnitteluun. Mm. asiakaskäyntejä rytmittämällä ja palvelusuunnitelmia
päivittämällä aamun kiire on vähentynyt.
Hankkeen vaikutuksesta mukana olleet kunnat ottavat helpommin käyttöön
uusia tuottavampia palveluntuotannon tapoja. Se on edistänyt julkisen ja
yksityisen palvelutuotannon yhteensovittamista. Alueen kunnissa tiedostetaan
tietoteknisten välineiden hyötyjä kotihoidon työprosessien käytännössä sekä
näiden hankintaa edeltävät kehittämistarpeet. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä
Tekesrahoitteinen Kotihoito 2020 kotihoidon kehittämishanke ja Lieksassa on
suunnitteilla projekti kasvavaan palvelutarpeeseen vastaamiseen
monitoimijaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti